torstai 19. toukokuuta 2022

Fedora Frankfurtin oopperassa, 14.5.2022

Kävin viimeksi kuuntelemassa italialaisen säveltäjän Umberto Giordanon oopperan Fedora konserttiversion vuonna 2017 Pietarissa, joten nyt oli aika nähdä ooppera näyttämölle tehtynä Frankfurtin oopperassa.

Tässä vielä kertauksena oopperan juoni: Ruhtinatar Fedora Romazov on menossa naimisiin Pietarissa ja häiden aattona hänen sulhasensa surmataan. Konnaksi epäillään kreivi Loris Ipanovia, jolle Fedora vannoo kostoa. Fedora ja Loris tapaavat Pariisissa, Loris rakastuu Fedoraan ja tunnustaa tälle surmanneensa naisen ex-sulhasen, mutta vannoo sille olevan hyvän syyn. Ennen todisteiden esittämistä Fedora kuitenkin ennättää ilmiantamaan miehen ja tämän veljen murhasta Venäjän viranomaisille. Kun Loris sitten myöhemmin todistaa, että ex-sulhon ja hänen vaimonsa välillä oli kiihkeä suhde ja sulho ampui ensin ja hän vain vastasi tuleen, niin Fedora vannoo rakkauttaan mieheen. Myöhemmin heidän onnensa Sveitsissä rikkoo tieto, että Lorisin veli on kuollut vankilassa ja myös poikien äiti on kuollut suruun. Fedora on katumuksen murtama, mutta kun Loris saa tietää, että nimenomaan Fedora ilmiantoi hänen veljensä, hän ei taivu anteeksiantoon, vaan vannoo tappavansa Fedoran, joka kuitenkin ottaa myrkkyä ja kuolee, mikä järkyttää Lorisia.

Frankfurtin esityksen ohjauksesta vastasi Christof Loy, jonka Salome lumosi minut pari kuukautta sitten Kansallisoopperassa. Tällä kertaa sekä lavastus että puvustus oli enemmän epookkia, mutta Loy kertoi näyttämön ulkopuolisista tapahtumista sekä videon avulla, että käyttämällä näyttämön taustalla olevaa tilaa. Videot tosin aiheuttivat muutamia hieman ristiriitaisia hetkiä, kun Fedora esittäjä oli sairastumisen vuoksi vaihtunut ja osa videoista näyttikin alkuperäistä Fedoraa. Mutta kaiken kaikkiaan sekä videoiden että lisähuoneen käyttäminen olivat ihan onnistuneita ratkaisuja.

Itse oopperahan on vähän tylsä. Pari vähän tunnetumpaa aariaa, mutta pääasiassa musiikki on suhteellisen tavanomaista eikä tämä ohjauskaan sitä nyt mestariluokkaan nostanut.

Svetlana Aksenova Fedorana oli ihan hyvä, samoin kuin Giorgio Berrugi Loris Ipanovina. Edellisen illan Roger eli Nicholas Brownlee lauloi tällä kertaa De Sirieux’n roolin ihan kiitettävästi. Pienistä rooleista esiin nousi Anthony Robin Schneider kuski Cirillona.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti