torstai 19. toukokuuta 2022

Sanomalehti Musiikkitalon Sonoressa, 3.5.2022

Sibelius Akatemian oopperaluokan opiskelijoiden piti esittää yhden illan aikana kaksi pienoisoopperaa, mutta sairastapausten vuoksi he pystyivät esittämään vain Gioachino Rossini La Gazzettan (Sanomalehti) ja Gaetano Donizettin Il Campanello (Yökello) jäi pois ohjelmistosta. Onneksi olin kerran nähnyt Yökellon jo Budapestissä, joten olin tyytyväinen, että jos peruutus oli tultava, niin se koski sentään oopperaa, jonka olin jo joskus nähnyt.

Sanomalehti kertoo kunnianhimoisesta isästä, joka tarjoaa tytärtään vaimoksi sanomalehti-ilmoituksella. Harmi vaan, että tyttö on jo rakastunut mieheen, joka ei isälle kelpaa. Tarinassa on myös toinen isä, jolla on naimaikäinen tytär ja johon toinen mies tietysti rakastuu ensisilmäyksellä. Sitten tietenkin pariskunnat ja isät sekoilevat, kunnes lopulta oikeat pariskunnat saavat toisensa.

Täytyy myöntää, että ooppera ei nyt ollut mitenkään parasta Rossinia, mutta visuaalisesti se oli ihan mukava. Taina Relanderin suunnittelemat puvut olivat kivan värikkäitä ja yksinkertainen pöydät ja tuolit -lavastus toimi niiden kanssa erinomaisesti.

Solistit selvisivät rooleistaan kunnialla, mutta en varsinaisesti ihastunut keneenkään ylitse muiden. Ehkä syynä oli varsin mitäänsaamaton tarina, mutta esitys oli jollain tasolla hieman hengetön. Mutta en halua syyttää esiintyjiä siitä, että kliseiseen tarinaan ei synny mitään ihmeempää hehkua. Itse teos vain ei ollut kovin muistiinjäävä.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti