torstai 19. toukokuuta 2022

Leiri Sleesiassa Bonnin oopperassa, 15.5.2022

Viimeisenä tämänkertaisen Saksan matkan oopperana olikin oikea harvinaisuus Bonnin oopperassa: Giacomo Meyerbeerin saksankielinen ooppera Leiri Sleesiassa (Ein Feldlager in Schlesien). Tämän alkuperäisen oopperan ensi-ilta oli vuonna 1844, mutta Meyerbeer teki siitä myös myöhemmän version nimeltään Vielka vuonna 1847 eri librettoon. Hän myös käytti tämän oopperan musiikkia vuonna 1854 ensi-iltansa saaneeseen oopperaan Pohjantähti (L’étoile du Nord), joka muuten esitettiin Musiikkitalossa marraskuussa 2017.  

Ooppera tapahtuu keisari Fredrik II:n ja seitsenvuotisen sodan aikaan. Kuningas Fredrik pakenee unkarilaisia sotilaita, mutta huilunsoittaja Conrad, eläkkeellä oleva sotilas Saldorf and hänen tyttärensä Therese ja ottotyttärensä Vielka (Conradin morsian) pelastavat hänet. Conrad ja kuningas vaihtavat rooleja ja unkarilaiset vangitsevat Conradin luullen häntä kuninkaaksi. Myöhemmin Saldorfia luullaan petturiksi, mutta Fredrik paljastaa totuuden ja Saldorfia ylistetäänkin sankariksi. Kun kuningas kysyy Conradilta (joka on tällävälin vapautettu), mitä hän haluaa palkkioksi kuninkaan pelastamisesta, tämä pyytää Saldorfin vangittua poikaa (Theresen sulhasta) vapautettavaksi, mikä onnistuukin. Mutta koska kuningas oli muutenkin vapauttamassa pojan, niin hän lisäksi myöntää Conradille viran  kuninkaallisessa orkesterissa ja kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun asti.

Leiri Sleesiassa ei ole ehkä Meyerbeerin paras ooppera, mutta kyllä siinä hetkensä oli. Ohjaaja Jakob Peters-Messer oli tehnyt mielenkiintoisen ratkaisun rakennuttaa toiseen näytöksen toinen esiintymislava katsomoon, minkä vuoksi osa permantopaikan ostaneista ihmisista katsoi toisen näytöksen päänäyttämölle pystytetystä väliaikaisesta katsomosta. Minulla oli ilo istua aivan katsomon näyttämön ääressä, joten en todellakaan voinut väittää ettenkö olisi kuullut kuoroa kunnolla. Muutenkin toisessa näytöksessä ohjaaja liikutteli esiintyjiä pitkin koko teatteria ja koska osa esiintyjistä oli lähes aina jonkun katsojaryhmän takana, niin esiintyjiä myös videoitiin sekä etu- että takaseinille. Kyseisen ratkaisun miinuksena oli kyllä se, että muutamasta kappelimestaria eri suuntiin näyttävästä monitorista huolimatta, osa muusikoista ja laulajista ei nähnyt kapellimestaria ja siksi esitys ei aivan kaiken aikaa pysynyt tahdissa.

Suosikkejani laulajista olivat tällä kertaa Saldorfin roolin laulanut basso Tobias Schabel ja Theresen roolin laulanut sopraano Barbara Senator. Sivumennen sanoen Conradin roolin lauloi suomalainen tenori Jussi Myllys.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti