Yli kahden vuoden koronatauon jälkeen oli vihdoinkin aika päästä myös oopperamatkailemaan ulkomaille. Kun koronan vuoksi Karol Szymanowskin oopperan Kuningas Roger esitystä ensin siirrettiin vuodella eteenpäin Savonlinnan oopperajuhlilla ja sitten se peruttiin kokonaan, niin olihan se nyt lähdettävä katsomaan Frankfurtin oopperaan.
Eikä esitys millään
mittapuulla ollut pettymys. Tosin en ole ikinä ollut Frankfurtin oopperassa
niin tyhjässä katsomossa kuin tällä kertaa. Ehkä syynä oli se, että koronarajoitukset
vieläkin vähensivät ihmisten intoa käydä oopperassa tai toisaalta saattoihan se
olla niinkin, että tällainen hieman modernimpi musiikki ei houkuttele niin
monia kuulijoita. Mutta toisaalta yleisö saattoi täten istua hieman väljemmin,
mikä edelleenkin on koronaturvallisempaa, joten en valita.
Oopperan tapahtumat
sijoittuvat 1700-luvulle ja se kertoo Sisilian kristitystä kuninkaasta
Rogerista, jonka valtakunnassa on pakanuuden uskoa saarnaava paimen
valloittamassa yhä enemmän kuulijoita. Myös kuningatar Roxane on kiinnostunut
paimenen sanomasta. Kirkko ja osa kansasta kuitenkin vaativat kuningasta
tuomitsemaan paimenen harhauskoisena ja Roger häilyy tuomitsemisen ja
armahdusten välillä. Erilaisten kiemuroiden jälkeen Roxane seuraa paimenta ja
Roger muuttuu myös. Ohjaaja Johannes Erath oli tietenkin Saksassa niin yleiseen
tapaan tehnyt oopperasta modernin version, jossa aikakausi oli tehokkaasti
häivytetty.
Jo oopperan alku oli
erittäin vaikuttava, kun pimeässä oopperasalissa alkoi kuulua kuoron
kirkkolaulu. Minulla olisi varmaan kylmät väreet kulkeneet pitkin selkäpiitä,
jollei muutama mattimyöhäinen olisi samanaikaisesti vielä rämpinyt katsomoon. Esirippu
nousi vasta kuoron soolo-osuuden jälkeen ja silloin orkesterikin alkoi soittaa.
Minusta yksi oopperan heikoista kohdista oli libretto; siinä oli ihan liikaa
jorinaa virtaavista joista yms.
Sekä kuningas Rogerin
esittäjä bassobaritoni Nicholas Brownlee että Roxanen esittäjä sopraano Jane
Archibald olivat rooleissaan erinomaisia. Paimenen roolin laulaneesta tenori Gerard
Schneiderista en niin paljon pitänyt, sillä hänestä mielestäni puuttui roolin
vaatima karisma. Lisäksi tässä ohjauksessa hänestä oli tehty vähän lipevä
hahmo, jonka lumovoimaan ainakin minun oli vähän vaikea uskoa.
Yksi teoksen vaikuttavimmista
ansioista oli Joachim Kleinin valaistus. Se vaihtui ja eli musiikin mukaan ja todella
lisäsi yhden lisätason esitykseen. Kun lavastus oli niin yksinkertainen kuin
oli, niin ilman hienoa valaistusta esitys olisi jäänyt turhankin riisutuksi.
Myös Szymanowskin
musiikki oli hienoa. En ole modernimman musiikin suuri ystävä, mutta tässä
oopperassa oli tiettyjä kohtia, joissa olin todella vaikuttunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti