Kansallisoopperan laulajat esiintyvät säännöllisesti myös ilmaiskonserteissa oopperan lämpiössä. Konserttien suosio on kasvanut vuosi vuodelta ja tänäkin vappuaattona lämpiö oli täpötäynnä innokkaita musiikin kuuntelijoita.
Konsertin aloittivat
bassot Juha Pikkarainen ja Marko Nykänen Rigoletton ja Sparafucilen duetolla,
joka olikin oikein valloittava esitys. Pikkarainen jatkoi vielä Rigoletton
aarialla Pari siamo. Tämän jälkeen mezzosopraano Monika-Evelin esitti Sergei
Rahmaninovin Syreenin ja Pjotr Tšsaikovskin Ni
slova o drug moj’n. Liiv esitti molemmista teoksista hyvin surumieliset
tulkinnat, vaikka Tšaikovskin
laulussa – ainakin sanoissa – puhutaan paljon myös onnesta. Venäläinen teema
jatkui myös tenori Heikki Hattusen esityksessä. Aaria Kuda, kuda Jevgeni
Oneginista on yksi lempiaarioista Pjotr Tšaikovskin
oopperoissa, mutta se vaatii erinomaista tenoria iskeäkseen kunnolla. Hattusen
ääni ei ole sen tyyppinen, että yleensä innostuisin siitä, mutta hän teki
suorastaan erinomaisen tulkinnan tästä aariasta, joten olin todella
tyytyväinen. Seuraavaksi siirryttiinkin sitten saksalaiseen musiikkiin, kun
Marko Nykänen esitty Carl Loewen Meresleuchtenin ja Heimlickeitin. Näihin
lauluihin en oikein päässyt mukaan ja jäinkin odottamaan sopraano Polina Liivin
esitystä Leonoran aariasta O mio Fernando Gaetano Donizettin oopperasta La
Favorita. Liivin on kyllä erittäin kaunis ääni, mutta itse esitys jäi
sieluttomaksi.
Väliajan jälkeen baritoni
Dong-Hoon Han esitti kolme laulua Franz Schubertin Winterreisesta. Tarvinneeko
kertoa edes, että viime aikojen hienojen Winterreise-esitysten jälkeen Hanin tulkinta
ei juuri innostanut. Sopraano My Johansson esitti seuraavaksi Amelian aarian
Ecco l’orrido campo Giuseppe Verdin oopperasta Naamiaishuvit. Johanssonin
esitys ei vielä ihan täydellinen ollut, mutta sen verran lupaava se oli, että
odotan mielenkiinnolla hänen seuraavia esityksiään. Seuraavaksi sopraano
Tatjana Romanova-Vorotsova esitti aarian Casta Diva Vincenzo Bellinin
oopperasta Norma. Kyseinen aaria on supervaikea, mutta Romanova-Vorontsovan
esitys oli oikein hyvä. Jonkin verran hän helpotti aaria hengittämällä fraasien
keskellä, mutta tällaisessa vapaamuotoisessa tilanteessa se sallittakoon.
Viimeiseksi vielä Polina Liiv esitti Charlotten aarian Va! Laisse couler mes
larmes Jules Massenet’n oopperasta Werther. Esitys jäi täsmälleen yhtä
hengettömäksi kuin hänen ensimmäinen aariansa. Kokonaisuutena konsertti oli kuitenkin
erittäin mukava ja mielenkiintoinen kokemus ja rohkaisee kyllä menemään
katsomaan tuleviakin lämpiökonsertteja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti