Helsingin
juhlaviikoilla esitetään tänä vuonna myös Suomessa varsin harvoin esitetty
Gustav Mahlerin 8. sinfonia. Syy siihen, että sinfoniaa ei kuulla ihan joka
välissä, on yksinkertaisesti sen koko: mukana kolme sopraanoa, kaksi alttoa,
tenori, baritoni, basso, kaksinkertainen sekakuoro, poikakuoro, laajennettu
orkesteri ja urut. Sinfoniaa kutsutaan myös Tuhannen sinfoniaksi, joka johtuu
siitä, että ensiesityksessä vuonna 1910 mukana oli yli tuhat soittajaa ja
laulajaa. Musiikkitalossa ei ihan näin suurta määrää väkeä nähty, vaan
esiintyjiä oli reilut 350, mutta laulajiksi oli värvätty joukko suomalaisia
oopperatähtiä: Camilla Nylund, Helena Juntunen, Anu Komsi, Lilli Paasikivi, Tuija
Knihtilä, Tuomas Katajala, Mika Kares ja ulkomaisena vahvistuksena Stephen Gadd
alun perin mukaan ilmoitetun Tommi Hakalan sijalla. Harvoin tätä joukkoa
yhdessä samalla lavalla nähdään.
Paikan päällä
kuultuna teos oli todella vaikuttava. Hannu Linnun johtamana Radion
sinfoniaorkesteri soitti loistokkaasti sinfonian jyrisevät osuudet, mutta
suurimman vaikutuksen tekivät nimenomaan seesteiset, hiljaisemmat kohdat.
Yksinäisen viulun soidessa kyyneleet lähes nousivat silmiin.
Kahdeksas sinfonia on kieltämättä rakenteeltaan hieman erikoinen, sillä ensimmäinen osa (Veni, creator spiritus) on sävelletty katoliseen helluntai-illan vesperiin ja toinen osa on vuorostaan loppunäytös Goethen Faustista. Kuulijan sopii vain ihmetellä, miksi nämä kaksi on yhdistetty yhteen teokseen. Mutta unohtamalla moiset pohdinnat pystyy hyvin keskittymään musiikin ilmaisuvoimaan.
Kuoroilla on kahdeksannessa merkittävä osuus ja hyvin he urakastaan selvisivätkin. Mukana oli Musiikkitalon oman kuoron lisäksi Cantores Minores ja ns. Festivaalikuoro, joka koostui kolmesta eri kuorosta (Kampin Laulu, Spira Ensemble ja Tapiolan Kamarikuoro). Toisen osan alun kuorokohtaus oli ehdoton suosikkini.
Solistit olivat,
kuten nimilistasta saattoi olettaakin, hyviä. Jälleen tuntuu vähän brutaalilta
nostaa mitään hetkiä ylitse muiden, mutta Camilla Nylund oli omassa osuudessaan
henkeäsalpaava. Myös Nylundin, Knihtilän ja Paasikiven ensemble-osuus oli
erittäin vaikuttava. Ja tietenkin mukana oli myös Tuomas Katajala, jolle
näyttää sopivan myös Mahler. Ja jälleen kerran Anu Komsin korkeat, heleät äänet
olivat uskomattoman kaunista kuultavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti