keskiviikko 22. elokuuta 2018

La serva padrona (Piika emäntänä) Musiikkitalossa, 21.8.2018


Helsingin juhlaviikoilla on joka vuosi ollut mukana jokunen erityinen klassisen musiikin esitys. Tänä vuonna ohjelmistoon oli saatu Jane ja Aatos Erkon säätiön suosiollisella avustuksella erityisen jännittävä vierailija - Freiburgin barokkiorkesteri. Orkesteri on yksi maailman tunnetuimmista barokkiorkesterista ja sen johtajana toimii Gottfried von der Goltz, joka myös soittaa viulua orkesterissa.

Jo konsertin alussa olin vähän yllättänyt, sillä se soitti merkittävän osan konsertista seisaaltaan, mikä osassa teoksista tuntui antavan esitykselle lisäenergiaa, rentoutta ja suorastaan lähes kansanmusiikinomaista poljentoa. Musiikki on tietenkin barokkimusiikkia, mutta ikään kuin pienillä mausteilla.

Konsertissa esitettiin kahden merkittävän barokkisäveltäjän teoksia. Arcangelo Corellilta soitettiin kaksi concerto grossoa (Concerto grosso nro 3 c-molli ja Concerto grosso nro 1 D-duuri) ja Giovanni Battista Pergolesilta hänen teoksensa Salve Regina sekä pienoisooppera La serva padrona. Valinnat kuvasivat molempien säveltäjien kuvaa nykyaikana varsin hyvin, sillä Corelli sävelsi lähinnä instrumentaaliteoksia ja Pergolesi on vuorostaan nimenomaan tunnettu lauluteoksistaan.

Corellin concerto grossot upposivat ainakin minuun. Molli- ja duurikappaleina ne olivat selkeästi erilaisia.  Ihailin varsinkin ensimmäisen teoksen oboe-osuuksia (Katharina Arfken ja Maike Buhrow), mutta molemmissa oli kokonaisuutenakin hienot puhallinosuudet. Jälkimmäinen teos oli lähes pelkkää allegroa ja suorastaan ihastuin viulujen keskenään käymiin ”keskusteluihin”. Minulle tuli todella vahva tunne, että soittajatkin nauttivat esiintymisestä Helsingissä.

Pergolesin Salve Reginan solistina toimi sopraano Sunhae Im. Teoksen musiikki on kaunista, mutta hieman pisteitä laski Imin varsin hentoinen ääni. Salve Regina on uskonnollinen laulu ja kaipasin hieman vahvempaa esitystä siihen.

Im lauloi myös La serva padronassa Serpinan roolin ja siinä hän onnistui mielestäni selkeästi paremmin. Juonihan on sama kuin aiemmin kesällä näkemässäni Paisiellon La serva padronassa eli palvelijatar Serpina halajaa isäntänsä Uberton (baritoni Furio Zanasi) vaimoksi. Hän juonittelee toisen palvelijan – Vesponen – kanssa (mykkä rooli, jossa esiintyi teoksen ohjaaja Tristan Braun) ja lopussa isäntä ja palvelijatar päätyvät naimisiin (tässä versiossa varsin onnellisina). Im teki Serpinasta tyttömäisen viekastelijan, joka leikitteli viehätysvoimallaan. Paisiellon ohjauksen pirttihirmu oli lähes näkymättömissä. Uberto oli taas selkeästi harmaampi hahmo kuin Paisiellon versiossa ja hän jäi selvästi Serpinan varjoon. Molemmissa oopperoissa oli huippuhetkensä, mutta näiden kahden ohjauksen osalta Paisiellon versio veti minun kohdallani pitemmän korren. Muistan vieläkin Antti Pakkasen Uberton hienot aariat Suomenlinnasta, kun taas yksikään Zanasin aaria ei jäänyt samalla tavalla päähän soimaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti