Tämän kesän
eniten odottamani musiikkitapahtuma kuului myös Espoon Urkuyö ja Aaria
festivaalien ohjelmistoon; kyseessä oli Tuomas Katajalan konsertti Espoon tuomiokirkossa.
Kenellekään blogiani seuranneelle ei ole varmasti jäänyt epäselväksi, että olen
Katajala-fani. Olin alun perin odottanut, että ohjelmistossa olisi ollut
ooppera-aarioita, mutta konsertin ohjelmisto koostui kokonaan Mozartin ja
Richard Straussin lauluista. Mutta jos saanen lainata American Idolin tuomarin
Randy Jacksonin sanontaa, niin Katajala voi laulaa minun puolestani kyllä
vaikka puhelinluetteloa ja silti varmaankin ostaisin lipun hänen konserttiinsa.
Eikä Katajala nytkään
pettänyt odotuksia; hänen laulunsa oli jumalallisen kaunista, hallittua ja
tunteisiin käyvää. Ennen kuumuuden vuosi pidettyä pientä väliaikaa lauletuista
Mozartin kappaleista pidin eniten Erolaulusta (Das Lied der Trennung). Se oli
uskomattoman kaunis ja koskettava laulu, jossa Katajan ääni suorastaa repi
sydäntä rinnasta.
Straussin kappaleista suosikkejani taas olivat Omistus (Zuneigung) ja Huomenna! (Morgen!). Tosin Katajala esiintyi niin hienosti, että suosikkien valinta on jo hiuksien halkomista, mutta kaipa meille kaikille aina joitakin henkilökohtaisia suosikkeja muodostuu.
Ylimääräisenä kappaleena Katajala lauloi konsertin lopuksi vielä Carl Sjöbergin Tonerna. Ihastuttava lopetus konsertille; en usko koskaan kuulleeni noin kaunista versiota kyseisestä kappaleesta.
Ja tietenkin
kaikki kunnia säestäjänä toimineelle Erkki Korhoselle pianon ääressä. Hänen
ja Katajalan yhteistyö pelasi oikein hyvin yhteen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti