Vaikka enemmistö
suomalaisista on edelleenkin luterilaisen kirkon jäseniä, niin maalla on toki
vahva katolinen historia. Tämä historia näkyy selvästi Naantalin kirkossa, joka
on tuhoutuneen birgittalaisluostarin ainoa jäljellä oleva rakennus. Kirkon ulkoasu
on vuosisatojen saatossa säilynyt lähes ennallaan, mutta sisäpuolelta kirkko on
tänä päivänä hyvin erilainen kuin luostarin loiston päivien aikaan. Tässä
kirkossa esitetään tällä viikolla (viimeiset esitykset perjantaina 24.8.) Pyhä
Birgitta –oopperaa, joka kertoo birgittalaisjärjestön perustajan, Pyhän
Birgitan elämästä ikään kuin hänen imettäjänsä Annan silmin.
Tässä oopperassa
erittäin suurta osaa näyttelee nimenomaan Naantalin kirkko. Kirkon vaaleat
holvit ja erikoinen akustiikka vaikuttavat oopperakokemukseen suuressa määrin.
Ohjaaja Ville Saukkonen on varmasti saanut miettiä moneen otteeseen, miten
kirkon hyvät ja huonot puolet säilyvät tasapainossa esityksen aikana.
Pyhä Birgitta oli
ruotsalainen nainen, josta avioliiton, kahdeksan lapsen ja leskeyden jälkeen tuli
nunna. Hän perusti ensimmäisen birgittalaisjärjestön oman luostarin Ruotsin
Vadstenaan. Ooppera kertoo ajanjaksosta toiseen hypähdellen Birgittan tarinan
nuoresta tytöstä hänen hautajaisiinsa.
Naantalin kirkon
holvit saavat äänen kaikumaan kunnolla ja parhaimmillaan tämä oli kuoron
osuuksissa. Kamarikuoro Auditen laulu kuulosti huikealta. Kuoro lauloi yleisön
saapuessa hymnejä Cantus Sororum –kokoelmasta ja oli suorastaan sääli, että
yleisön rupattelu välillä melkein peitti upean laulun. Ja esityksen aikanakin
kuoron laulu kirkon takaosasta kaikui todella vaikuttavasti ja ihastuin heidän
esitykseensä perinpohjin. Solistien vuorostaan laulaessa alttarilla, kaiku
aiheutti sen, että sanoista ei monin paikoin tahtonut saada selvää.
Suosittelenkin kaikkia lukemaan libreton ennen esitystä (se ei ole kovin
pitkä), sillä se helpottaa tapahtumien seuraamista huomattavasti.
Kuoron lisäksi
erityiskehut saa tällä kertaa valaistus, josta vastasi Mari Agge. Ympäristö ei
varmasti ollut helpoin mahdollinen, mutta Aggen valaistus oli sekä tapahtumiin
sopivaa että kekseliästä. Kuten sanoin, Naantalin kirkon roolityö oli teoksessa
merkittävä ja oopperan vaikuttavuus olisi ollut varmasti aivan erilainen
toisessa ympäristössä.
Jani Sivénin
musiikki oli minun korvissani kiinnostavimmillaan (kuoron lisäksi) urkujen
liittyessä mukaan. Urut vaan sopivat niin hyvin oopperan teemaan ja
esitysympäristöön. Ja lisäkuriositeettina voinen mainita, että esityksen tehoa
ei ainakaan vähentänyt se, että yleisössä oli myös joukko birgittalaisjärjestön
nunnia. Hekin ilmeisesti halusivat nähdä perustajansa elämästä kertovan
oopperan kantaesityksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti