tiistai 16. elokuuta 2022

Harlekiini Savonlinnan oopperajuhlilla Olavinlinnassa, 29.7.2022

Toinen vieraluni tänä kesänä Savonlinnan oopperajuhlille olikin vierailunäytös eli Kroatian kansallisteatteri Rijekan oopperaosasto ja Osijekin kansallisteatteri esittivät yhteistuotantona kaksi pienoisoopperaaa, joista ensimmäinen oli Ferruccio Busonin Harlekiini. En ollut aiemmin nähnyt Busonilta yhtään oopperaa, joten olin todella kiinnostunut näkemään esityksen.  

Itse oopperan juoni oli aika hömelö. Yksinkertaistettuna se meni näin: Harlekiinilla on suhde räätäli Matteon vaimoon Annunziataan. Hän väittää Matteolle, että barbaarit ovat hyökänneet maahan ja Matteo lähtee vastahakoisesti sotaan. Harlekiini on teettänyt kopion Matteon kotiavaimesta, mutta juuri kun hän astumassa taloon, hänen vaimonsa Colombina ilmaantuu paikalle. Harlekiini onnistuu katoamaan kesken Colombinan moitteiden, mutta paikalle saapuva Leandro on paljon myötätuntoisempi Colombinalle. Kun Harlekiini tulee jälleen paikalle, hän houkuttelee Colombinan poistumaan ja surmaa Leandron kaksintaistelussa. Mutta tämäpä virkoaakin ja Colombinasta ja Leandrosta tulee pari samoin kuin Harlekiinista ja Annunziatasta. Matteo odottelee turhaan vaimoaan kotiin palattuaan kotiin.

Tämän oopperan on tarkoitus sisältää runsaasti parodiaa oopperoista, mutta joko minä tiedän oopperoista liian vähän, parodia oli huono tai ohjaaja Marin Blažević ei ollut tehnyt mitään selkeyttääkseen tarinaa vaan koko ooppera oli varsinainen sekasotku ja ei suoraan sanottuna tehnyt minuun mitenkään erityisen positiivista vaikutusta. Musiikki ei jättänyt erityistä mielikuvaa ja esiintyvät olivat varsin keskinkertaisia. Ja kun suurimman osan aikaa puheroolilaiset eli Serena Ferraiulo ja Giulio Settimo sähelsivät lavalla sitä sun tätä, niin jossain vaiheessa kelloa tuli vilkuiltua noin parin minuutin välein, mikä on aika hyvin, kun ooppera on sentään vain noin tunnin mittainen. Oikeastaan kyseisen oopperan suurin ansio oli se, että en ollut aiemmin nähnyt sitä. Tosin pidin Sandra Dekanićin puvustuksesta, jossa vasen ja oikea puoli vaatteista oli aina erinäköinen.  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti