tiistai 30. elokuuta 2022

Medusa Aleksanterin teatterissa, 20.8.2022

Jos Helsingin Sanomien musiikkitoimittaja arvostelussaan kutsuu oopperaa ”vihdoinkin oikeasti vaiketajuiseksi”, teos on tietenkin pakko käydä katsomassa. No, totta puhuen olin ostanut lipun oopperaan kauan ennen arvostelun ilmestymistä, mutta lisäsihän se hieman kutkutusta kyseisen esityksen katsomiseen.

Paola Livorsin säveltämän (libretto hänen ja Sara Oravan) Medusan juoni ei olen kovin helposti kuvattavissa, mutta näin minä sen ymmärsin (en kyllä vanno, että tulkintani on oikea). Nuori mies on taitelija Caravaggion mallina ja rakastettuna (ilmeisesti hyväksikäytettynä). Kilpailija pahoinpitelee Caravaggion. Hyväksikäytetty poika samaistuu antiikin Medusaan, joka myös on kokenut vääryyttä ja siksi muuttunut Medusaksi. Eli juoni – jos sitä nyt juoneksi voi sanoa – oli aika erikoinen.

Mutta eipä itse sävellyskään kovin tavanomainen ollut. Laulu oli perinteistä klassista laulua vain ajoittain – pääosaa esittänyt Piia Komsi äänteli suuren osan aikaa kaikin mahdollisin muin tavoin, joita ei oikein lauluksi voi kutsua. Tosin teos koostui Komsin ”laulun” lisäksi myös pienen orkesterin soittamisesta ja tanssista. Tanssijat (Jukka Valkama, Anneke Lönnroth, Mira Ollila ja Aapo Siikala) olivat hienoja.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti