keskiviikko 17. elokuuta 2022

Thousand Times Yes Kiasma-teatterissa, 5.8.2022

Helsingissä on enenevässä määrin erilaisia pieniä oopperaproduktioita, joita eivät kaikki välttämättä edes kovin helpolla löydä. Yksi näistä produktioista oli Kiasma-teatterissa esitetty kokeellinen kamariooppera Thousand Times Yes (säveltäjä Marja Ahti). Teos oli toteutettu yhteistyössä Inter Arts Centerin, Inkonstin, Kiasma-teatterin, Kunsthal Rønnebæksholmin ja Moderna Museet Malmön kanssa.

Oopperan juoni oli hieman erikoinen, joten lainaan tässä suoraan käsiohjelman juonikuvausta. Muinainen eliö nousee maankuoresta kohti pintaa. Se saa liikkeelle myös mineraalit, bakteerit, sienet, kaasut ja ilmakehän aiheuttaen epävarmuutta, joka kietoutuu odottamattomien konfliktien verkoksi. Teoksen päähenkilölle, ihmiselle nimeltä G, on vastoin hänen tahtoaan annettu kyky luoda yhteyksiä ja kommunikoida erilaisten kappaleiden ja olentojen kanssa. G kutsutaan sovittelemaan konfliktia osapuolten välillä – ja lopulta kohtaamaan muinaisen organismin.  

Jo juonikuvauksesta voi arvata, että tämä ei todellakaan ollut kamariooppera ihan tavallisimmasta päästä. Musiikki oli hieman erikoista, libretto (Jenny Kalliokulju) oli ajoittain vielä erikoisempi ja eipä oopperan hahmotkaan nyt ihan tavallisemmasta päästä olleet, sillä yksi niistä oli esim. Pesukone.

Jos siis on klassikko-oopperoiden ystävä, niin tämä ooppera ei ehkä ole ihan heille tarkoitettu, mutta teoksena se oli ihan hyvä. Olihan se vähän erikoinen, mutta musiikki oli ajoittain mielenkiintoista ja laulajat olivat ihan hyviä. G:n roolin laulanut Johanna Kalliokulju teki oikein hyvän vaikutuksen, joten kävisin häntä mielelläni toistekin kuuntelemassa. Pesukonetta ja Matoa esittänyt Yuko Takeda teki myös vaikuttavan roolisuorituksen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti